Wednesday, February 23, 2011

~ini bukan basic malahan SAMPAH~

Salam and anyong!

~lalalalala~

MySpace

sehat??? moga semua sehat berkriiimmm...aku? lately hati ade sakit sikit..dan aku sangatlaaaa takleh nak simpan lagi..tak tau nak cite kat sape..so aku rase tempat paling best untuk aku muntahkan semua is through my blog.

aku tak tau nak cakap macam mane..nak mula macam mane..sebab aku sedar..biarpun blog ni adalah kepunyaan penuh juga hak milik aku, tapi tetaplah aku kena menjaga adab berblog..aku akan cuba untuk tidak menghubungkaitkan masalah aku ni dengan orang lain..tapi aku manusia biasa..jadi sebelum ape2, kalau2 mengguris hati sesiapa, aku mintak maaf laaaaa siap2...jangan nak touching2 sangat laaa..


MySpace

so ape yang aku sentap sangat ni? asal cerita ni mula dengan pendedahan seseorang melalui blog beliau..summary tentang satu program teater hasil kerjasama bersama..tapi ape yang aku cukup tak puas hati ialah pendedahan beliau yang tak sepatutnye didedahkan..kerana pendedahan tu bole menimbulkan rase tak puas ati dari pelbagai pihak..terutama sekali yang ditujukan..

ye, aku mengaku silap aku dimana aku menggelar korang-korang "SAMPAH"..satu connotation yang bole dikatakan rude..sangat rude.. okay, biar aku sampaikan apa yang aku panggil sampah.. definisi sampah yang aku maksudkan ialah apabila lakonan yang diberikan tidak mencapai piawaian atau expectation seseorang..especially the director..sudahlah tak mencapai piawaian, berlagak diva plak tu..dan biar aku katekan yang SAMPAH itu NORMAL sebenarnye dalam teater..kalau nasib baik, kenala sampah..kalau nasib malang, macam2 lagi term yang kau akan dapat..


tapi, tak semua yang akan dapat sampah sebenarnye..hanye orang2 yang tertentu je aku berikan title tu..so aku tak tujukan sesuka hati aku je..dan wujudnya terma2 seperti sampah ni adalah untuk memastikan para pelakon memberikan 200% komitmen dan penghayatan...jadi sekali lagi, SAMPAH itu NORMAL..semua orang bermula dari bawah or sampah..kita belajar, belajar dan belajar..barulah boleh jadi dari ZERO to HERO..


apa yang mereka tak paham ialah, pertama kali berlakon bukan alasan untuk tidak memberikan yang terbaik..mula dari audition, itu bermakna mereka dah terikat dengan komitmen yang mereka pilih sendiri..so abide by your choice..dan untuk mereka yang pernah naik pentas pulak, jangan sekali2 rasa diri anda diva..terlalu banyak benda yang belum lagi anda khatam..dan walaupun teater ni hanya untuk suka2..tapi amanah tetap amanah..  


tapi dari hari ke hari aku dapat lihat potensi sampah2 ni berubah..bukan lagi sampah tapi sudah nampak kegunaannya..jadi sekali lagi aku ingatkan, SAMPAH itu NORMAL..jangan terlalu negatif bila digelar sampah, kerana percayalah SESUNGGUHNYA BALASANNYA BESAAAAR...erk..silap2..percayalah tanpa gelaran sampah, mereka takkan sedar akan potensi dan kebolehan mereka..and then, there'll be no room for improvement..


mungkin silap aku tak bangkitkan isu ni masa round table..jadi semuanya jadi salah faham..so here i am..cuba untuk merungkaikan segala kekusutan..eceeeehhhh..okay..dah aku malas nak merepek..so ada yang terasa normal la tu..jangan nak touching2 sangat laaaa..okey..bye...


p/s: aku dulu pernah jadi sampah jugakkkk..malah sampah yang tak diterima dalam production..
p/s/s: pada yang membaca, percayalah anda bertuah dapat director macam "DiL"..















No comments: