Wednesday, November 9, 2011

~ GEDIK ! ~

Assalamualaikum!


*yawn*

weh. ngantukkk. hari ni aku tak moh buat ape-ape. jadi aku nak update blog. hee. 
okay, al kisah, mata aku belah kiri ni asik gerak-gerakk je.
sampai aku tak selesa nak buat ape-ape.
so i decided to look for some information regarding to this eye twitching thingy.
and so bile aku dah buat research yang lebih kurang, baru laaa aku tau kenapa mata kita bergerak-gerak and how do you cure it.
kalau ikut cakap orang-orang tua kalau mata kiri tergedik-gedik maksudnye ade berita baik.
kalau mata kanan ada berita buruk.
tapi tu kata orang tua yang mane kite tak tau kesahihannya.
so lebih kurang camni, there are few reasons why your eyes twitch.

1. stress.
yerp. bile kite terlampau stress, mata kite pon sama stress. maka dengan itu, aku kena cari lah punca stress. tapi aku pon tak tau ape yang stress sangat aku ni. camne??


2. keletihan
bila stress, kite akan kurang tidur so the simplest solution is to get enough rest and sleep. wahh. bestnyee. ZzZzZ.


3. eye strain.
bile kite terlalu force mata kite contohnye hadap komputer ataupun bagi mereka yang berkaca mata, haaa ni pon satu sebab jugak mata kite tergedik-gedik.


sebab-sebab lain adalah: 


alkohal dan kafein, allergy dan nutrisi yang tak seimbang. tapi aku rasa antara yang main adalah stress and keletihan. 
haa. ni maknenye aku kena lah masuk tido dulu. hehe.
so, okey geng. tu je nak cerita. masuk tido dulu. 
gudnite!!!






P/s: orang tua-tua ckp kalau mata kiri tergedik-gedik, maksudnya ade orang jauh nak datang. Wahhh. Siapakah gerangannn? 


1 comment:

pantai timur said...

orang klate kot nak datang ke u blog kot